کد مطلب:245483 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:285

جریان ازدواج با ام الفضل
امام جواد (ع) هنگام شهادت پدرش حضرت رضا (ع) در مدینه بود و حدود هفت سال داشت، مأمون عباسی در همین سال دختر خود ام الفضل را كه نه سال داشت به عقد ازدواج امام جواد (ع) درآورد.

توضیح اینكه: پس از شهادت امام رضا (ع) در سال 203 هـ . ق، مأمون از خراسان به بغداد رفت (از نظر سیاسی برای حفظ حكومت خود چنین صلاح دانست كه با امام جواد (ع) پیوند خویشی برقرار كند).



[ صفحه 128]



مأمون در بغداد نامه ای برای امام جواد (ع) نوشت، و آن حضرت را به بغداد احضار كرد.

وقتی كه بنی عباس از تصمیم مأمون آگاه شدند، سخن به اعتراض گشودند، و از هر سو به او انتقاد كردند، كه اگر مأمون این كار را انجام دهد، ترس آن است كه مقام خلافت از بنی عباس به بنی هاشم منتقل گردد، لبه ی تیز انتقاد آنها این بود كه چرا مأمون خود را آن قدر كوچك می كند و دخترش را به یك كودك هفت (یا نه) ساله می دهد، و این بر خلاف شئون و شوكت خلافت است.

مأمون می گفت: درست است كه حضرت جواد، نوباوه است ولی از نظر علم و كمال، سرآمد همه ی بزرگان و دانشمندان سالخورده و با تجربه می باشد، ولی بنی عباس این سخن را از مأمون نمی پذیرفتند، سرانجام مأمون در بغداد مجالسی تشكیل داد و در حضور سران بنی عباس و دیگران، عظمت علمی و اوج كمال امام جواد (ع) را به آنها نشان داد.